Rss Feed
  1. Kaedah Gaul dan Ramas

    Sunday 17 November 2013

    Pengertian Kaedah Gaul dan Ramas
    Kaedah gaul dan ramas ialah lemak dan tepung digaul ramas dengan  menggunakan hujung jari hingga menjadi seperti serbuk roti.


    Biskut yang disediakan dengan Kaedah Gaul dan Ramas
    Antara biskut yang dihasilkan melalui kaedah gaul dan ramas adalah seperti:
    (a) Biskut samperit
    (c) Biskut kacang
    (b) Tart nanas
    (d) Biskut makmur




    Menghias dan Menghidang Biskut
    Biskut boleh dihias dengan pelbagai jenis hiasan agar kelihatan menarik. Jenis-jenis hiasan yang mudah adalah seperti kuning telur, ceri, coklat urai, dan gula manik yang beraneka warna. Biskut boleh dihidangkan di dalam pinggan yang dialaskan dengan kertas doili.

    Membungkus Biskut


    Cara Menyimpan Biskut   
    * Biskut hendaklah disejukkan sebelum disimpan dalam bekas yang sesuai seperti plastik, kotak lutsinar, dan balang kedap udara supaya biskut tahan lama, mudah dilihat dari segi bentuk dan susunan biskut yang menarik.

    * Simpan biskut yang berlainan jenis di dalam bekas yang berasingan supaya kualiti biskut terjamin.

    * Elakkan daripada menyimpan biskut dalam bekas yang sama dengan kek kerana kelembapan pada kek akan meresap ke dalam biskut.

    Contoh Pengiraan Kos Biskut Kacang


    Kek yang Disediakan dengan Kaedah Gaul dan Ramas
    Contoh kek yang disediakan dengan kaedah gaul dan ramas ialah:
    (a) Kek batik                  
    (b) Ban jem                 
    (c) Kek bantal

    Kek akan kelihatan lebih menarik dan menyelerakan jika dihias sama ada menggunakan aising, krim, coklat, atau menggunakan buah-buahan seperti buah-buahan campuran, kismis, raspberi dan strawberi. Kek boleh dihidangkan di atas pinggan kek yang dialas dengan pelapik kek atau kertas doili.




    Pastri yang Disediakan dengan Kaedah Gaul dan Ramas
    Pastri adalah adunan tepung, lemak, dan cecair yang dihasilkan dalam bentuk doh. Pastri yang dihasilkan melalui kaedah gaul dan ramas dikenal sebagai pastri rapuh. Antara contoh pasti rapuh yang disediakan dengan kaedah gaul dan ramas adalah seperti di bawah:
    (a)   Karipap
    (b)   Sardin gulung
    (c)   Tart kelapa

    Cara Membuat Karipap Pusing:


    Menghias dan Menghidang Pastri
    Pastri boleh dibuat sama ada berinti savouri atau manis. Pastri berinti manis boleh dihias dengan pelbagai jenis jem buah-buahan, aising, gula halus, dan krim kastad.Pastri manis boleh dihidangkan dalam pinggan bulat beralaskan kertas doili.

    Pastri berinti savouri seperti karipap dan sardin gulung boleh dihidang dalam pinggan bujur ataupun lebih menarik lagi jika menggunakan bakul-bakul roti kecil beralaskan kain ataupun kertas doili. Hiasan dengan cili merah, daun parsli, dan daun pudina menjadikan hidangan lebih menarik.




  2. 0 comments:

    Post a Comment