Rss Feed
  1. Rancangan Pengajaran Harian

    Thursday, 14 November 2013

    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
    KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU (ERT) TINGKATAN 1

    Tarikh
    :
    8 November 2013
    Hari
    :
    Jumaat
    Tingkatan
    :
    1 Amanah
    Bilangan Pelajar
    :
    18 Orang
    Masa
    :
    8.10am – 8.50am (40 Minit)
    Topik
    :
    Bater
    Subtopik
    :
    Jenis Bater
    Objektif Pembelajaran
    :
    Di akhir pembelajaran, pelajar dapat:


    a)
    Menerangkan pengertian bater


    b)
    Mengenal pasti jenis bater


    c)
    Menyenaraikan makanan daripada bater cair dan bater pekat
    Penerapan Nilai
    :
    Bekerjasama, bertanggungjawab, berdikari
    ABM/ BBM
    :
    Gambar, video, komputer riba, projektor, bahan maujud (Bahan Membuat Bater), lembaran kerja
    Pengetahuan Sedia Ada
    :
    (i)
    Mereka cipta resepi untuk hidangan minum petang daripada hasil beras pulut


    (ii)
    Menyedia, memasak, menghias, menghidang  dan membuat pengiraan kos makanan untuk minum petang

    Langkah/ Masa
    Isi Pelajaran
    Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
    Catatan
    Aktiviti Guru
    Aktiviti Pelajar

    Set Induksi   (5 Minit)

    Resepi  kuih tempatan

    1)  Guru menunjukkan video tentang cara membuat kuih ketayap.
    2)  Guru bertanya tentang video tersebut.
    3)  Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pengajaran.

    1)    Pelajar menumpukan perhatian kepada video tersebut.
    2)    Pelajar memberi penerangan tentang isi kandungan video itu.


    BBM:
    Video

    Langkah 1 (10 Minit)

    Mengenal pasti jenis bater

    1) Guru menerangkan pengertian dan jenis bater.
    2) Guru menunjukkan jadual sukatan asas bater yang digunakan.
    3) Guru bertanya kepada pelajar tentang perbandingan jenis bater berdasarkan jadual.
    4) Guru menunjukkan video contoh penyediaan bater pekat.


    1)    Pelajar memberi perhatian terhadap penerangan guru.
    2)    Pelajar memerhatikan jadual sukatan asas bater.
    3)    Pelajar menyebut perbandingan sukatan bahan mengikut jenis bater.
    4)    Pelajar menonton yang ditayangkan.

    BBM:
    -Jadual
    -Video

    Langkah 2 (5 Minit)

    Mengenal pasti jenis kuih berasaskan bater

    1)  Guru menampal beberapa keping gambar kuih tempatan di papan putih.
    2)  Guru menyoal pelajar nama kuih yang dipaparkan.
    3)  Guru meminta pelajar menyatakan jenis bagi jenis kuih.


    1)    Pelajar memerhati setiap gambar kuih yang ditunjukkan.
    2)    Pelajar menyebut nama setiap kuih.
    3)    Pelajar memberi maklumbalas terhadap soalan guru.

    BBM:
    -Gambar

    Langkah 3 (10 Minit)

    Penggayaan (Amali)

    1)  Guru membahagikan  Pelajar kepada 4 kumpulan.
    2)  Guru meminta pelajar menghasilkan bater mengikut jenis dan sukatan yang betul.
    3)  Guru membuat pembetulan hasil kerja setiap kumpulan.


    1)    Pelajar membentuk kumpulan.
    2)    Setiap wakil kumpulan menunjukkan hasil kerja amali.
    3)    Kumpulan yang berjaya menyediakan bater dengan betul diberi tepukan.


    BBM:
    -Tepung
    -Cecair
    -Alatan dapur


    Langkah 4 (5 Minit)

    Pengukuhan

    1)  Guru mengedarkan lembaran evidens PBS kepada Pelajar.

    1)    Pelajar menyenaraikan jenis bater (B1D8E1).
    2)   Pelajar     
           menerangkan    
           maksud bater cair   
           dan bater pekat   
           (B2D8E1).


    BBM:
    -Lembaran evidens PBS
    -Papan putih
    -Pen marker

    Penutup (5 Minit)


    1) Guru bersoal jawab dengan Pelajar dan mengimbas kembali pembelajaran tadi.

    1)  Pelajar menyebut semula jenis bater berdasarkan contoh kuih tempatan.





  2. 1 comments:

    1. Anonymous said...

      thank for information

    Post a Comment