RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU
(ERT) TINGKATAN 1
Tarikh
|
:
|
8
November 2013
|
|
Hari
|
:
|
Jumaat
|
|
Tingkatan
|
:
|
1
Amanah
|
|
Bilangan
Pelajar
|
:
|
18
Orang
|
|
Masa
|
:
|
8.10am
– 8.50am (40 Minit)
|
|
Topik
|
:
|
Bater
|
|
Subtopik
|
:
|
Jenis
Bater
|
|
Objektif
Pembelajaran
|
:
|
Di
akhir pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
a)
|
Menerangkan
pengertian bater
|
||
b)
|
Mengenal
pasti jenis bater
|
||
c)
|
Menyenaraikan
makanan daripada bater cair dan bater pekat
|
||
Penerapan
Nilai
|
:
|
Bekerjasama,
bertanggungjawab, berdikari
|
|
ABM/
BBM
|
:
|
Gambar,
video, komputer riba, projektor, bahan maujud (Bahan Membuat Bater), lembaran
kerja
|
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
(i)
|
Mereka
cipta resepi untuk hidangan minum petang daripada hasil beras pulut
|
(ii)
|
Menyedia,
memasak, menghias, menghidang dan
membuat pengiraan kos makanan untuk minum
petang
|
Langkah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Pelajar
|
|||
Set
Induksi (5 Minit)
|
Resepi kuih tempatan
|
1)
Guru
menunjukkan video tentang cara membuat kuih ketayap.
2)
Guru
bertanya tentang video tersebut.
3)
Guru
mengaitkan aktiviti dengan tajuk pengajaran.
|
1)
Pelajar
menumpukan perhatian kepada video tersebut.
2)
Pelajar
memberi penerangan tentang isi kandungan video itu.
|
BBM:
Video
|
Langkah
1 (10 Minit)
|
Mengenal
pasti jenis bater
|
1)
Guru
menerangkan pengertian dan jenis bater.
2)
Guru
menunjukkan jadual sukatan asas bater yang digunakan.
3)
Guru
bertanya kepada pelajar tentang perbandingan jenis bater berdasarkan jadual.
4)
Guru
menunjukkan video contoh penyediaan bater pekat.
|
1)
Pelajar
memberi perhatian terhadap penerangan guru.
2)
Pelajar
memerhatikan jadual sukatan asas bater.
3)
Pelajar
menyebut perbandingan sukatan bahan mengikut jenis bater.
4)
Pelajar
menonton yang ditayangkan.
|
BBM:
-Jadual
-Video
|
Langkah
2 (5 Minit)
|
Mengenal pasti
jenis kuih berasaskan bater
|
1)
Guru
menampal beberapa keping gambar kuih tempatan di papan putih.
2)
Guru
menyoal pelajar nama kuih yang dipaparkan.
3)
Guru
meminta pelajar menyatakan jenis bagi jenis kuih.
|
1) Pelajar memerhati setiap
gambar kuih yang ditunjukkan.
2) Pelajar menyebut nama
setiap kuih.
3) Pelajar memberi
maklumbalas terhadap soalan guru.
|
BBM:
-Gambar
|
Langkah
3 (10 Minit)
|
Penggayaan
(Amali)
|
1)
Guru
membahagikan Pelajar kepada 4
kumpulan.
2)
Guru
meminta pelajar menghasilkan bater mengikut jenis dan sukatan yang betul.
3)
Guru
membuat pembetulan hasil kerja setiap kumpulan.
|
1)
Pelajar
membentuk kumpulan.
2)
Setiap
wakil kumpulan menunjukkan hasil kerja amali.
3)
Kumpulan
yang berjaya menyediakan bater dengan betul diberi tepukan.
|
BBM:
-Tepung
-Cecair
-Alatan dapur
|
Langkah
4 (5 Minit)
|
Pengukuhan
|
1)
Guru
mengedarkan lembaran evidens PBS kepada Pelajar.
|
1)
Pelajar
menyenaraikan jenis bater (B1D8E1).
2) Pelajar menerangkan maksud bater cair dan bater pekat (B2D8E1). |
BBM:
-Lembaran evidens PBS
-Papan putih
-Pen marker
|
Penutup
(5 Minit)
|
1) Guru
bersoal jawab dengan Pelajar dan mengimbas kembali pembelajaran tadi.
|
1)
Pelajar
menyebut semula jenis bater berdasarkan contoh kuih tempatan.
|
thank for information